Unik idé och patent är inget för IT startups

Är din idé unik? Hur skyddar du din idé? Kan din teknik kopieras? Det här är vanliga frågor i en utvärderingsmall för en affärsidé. För en del branscher är de berättigade men för teknikorienterade, och särskilt IT, är de i regel korkade frågor. Precis – korkade frågor. Låt mig förklara varför.

Unik idé?

En idé är inget mer än en startpunkt för en resa. Hur en affärsidé utvecklas till en affärsmodell till ett skalbart och lönsamt företag beror på teamet. En idé i sig är inte unik. Det finns antagligen en handfull, kanske tusentals, andra som har kommit på samma idé. Så är din idé unik? Jag hoppas inte det. Däremot är din utveckling av idén och verksamheten unik. Så frågan är inte om din idé är unik utan vad du kan göra med din idé som skiljer sig från andra.

Att vara unik är inte alltid en fördel. Det finns några få som klarar av att vara unika och skapa lönsamhet i en verksamhet. De flesta får kämpa för att hitta sin plats och många misslyckas.

Skydda idén

Kan man ta patent på sin idé så är det viktigt att skydda den. För de flesta IT startups så finns det inga patent som är värda att investera i. Värdet i ett IT startup bygger inte på patent. Det bygger på användandet som leder till möjliga eller befintliga intäkter. För att skapa något som ens målgrupp vill använda kräver att man pratar om sin idé, testar den och utvecklar den. Jag har läst för många affärsplaner där entreprenörerna uppenbarligen har skyddat sin idé och bygger hela affärsplanen på teoretisk antaganden – det är en plan som inte överlever första mötet med verkligheten.

En idé mår bäst av att utvecklas och det gör den bäst genom att den testas mot verkligheten. Att skydda den kanske bevarar affärsidén men det utvecklar inte affärsmodellen.

Kan din teknik kopieras?

Teknik kan alltid kopieras. Liknande lösningar kan skapas. Det finns få (i världen) som kan skapa något som ingen annan kan skapa. Så om du skapar något bra får du räkna med att andra kommer försöka göra något liknande. Men det gör inget. Tekniken är inte värdet i ett bolag – det är helt enkelt en möjliggörare för något viktigare, nämligen användandet.

Att bygga en teknisk plattform skapar möjligheter. Att föda plattformen med innehåll är viktigt för att attrahera användare men inget av det ger något värde. Det som ger ett faktiskt värde är att er lösning används. Det är först då den levererar något värde till de som betyder något och det är först då allt arbete ger utdelning.

Så bekymra er inte för att er teknik kan kopieras – fokusera på hur ni ska generera använde. Användare är besökare eller medlemmar men användande är hur länge de stannar eller hur mycket de använder produkten.

…ändra mallen

Att utvärdera ett IT startup med frågor kring unicitet, skydd och patent är uppenbarligen korkat. För att underlätta för alla som vill ändra sin mall kommer här ett enkelt förslag.

  • Ersätt ”Är din idé unik?” med ”Hur ska ni utveckla er idé?”
  • Ersätt ”Hur skyddar du din idé” med ”Hur ska du testa din idé med verkligheten?”
  • Ersätt ”Kan din teknik kopieras?” med ”Hur ska ni skapa användande?”

Ser fram emot när Almi tar fram en nyare version av sin idébeskrivning som är mer relevant. Visst är det tryggt att utvärdera en affärsidé baserat på om den är unik och har patent men det finns många blivande framgångar som Almi, med flera, missar – framgångar som beror på vad teamet gör med en idé och inte vad idén en gång var.

För övrigt så anser jag...

... att dagens starta eget-bidrag borde ersättas med ett entreprenörsbidrag.

Läs om mina egna erfarenheter här.